Näytetään tekstit, joissa on tunniste Leca. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Leca. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 25. toukokuuta 2016

Piippuja

Piippumme alkavat olemaan lähes valmiina, 2/3 osaa muurattu. Ullakon osuutta varten ajattelin odottaa sen aikaa että saan apumiehen (sekä ettei ole kuuma päivä, muuten yläpohjaan tikahtuu), mutta myös siksi etten ole saanut tukustamme piippuun vielä pellityssarjaa. Näin ollen en viitsi suotta tehdä katteeseen reikää ettei kaikki sateet pääse villoihin. Kuitenkaan kun takan tai saunan lämmityksellä ei vielä ole mikään kiire.

Muuratessa saunan piippua päädyin laittamaan pellin työhuoneen puolelle, tuleehan sinne myös kiukaan suuluukkukin. Toivotaan etten tulevaisuudessa hartaasti kadu tätä ratkaisua. Ajattelin sen niin että pellin olisi hyvä olla samassa tilassa kuin mistä kiukaaseen tehdään tulet. Mietin kuitenkin että mitä jos tulevaisuudessa reikä muurataankin umpeen ja saunaamme tulisikin perinteisempi kiuas. No ehkä näitä asioita on aika pohtia sitten myöhemmin, on niitä tärkeämpiäkin asioita. 

Saunan hormin tuhkaluukku sekä pelti tulee työhuoneeseen
Takan piippu.



Hiljalleen on muurattujen seinien ovien pielet siistitty. Täytynee hakea myös tunkki lainaan. Kantavien väliseinien yläpuut eivät mahdu seinän ja lattiavasojen väliin. Ei siinä onneksi ole kuin muutama milli, mutta sekin on liikaa.




 
Kuvaa pesuhuoneesta.

Meillä on vihdoinkin taas pesukone, siis tämän 2kg:n pesukoneen lisäksi joka vuokra-asunnossamme on. Tarkoituksena tulevaisuudessakin jättää toinen pyykinpesukone autotalliin, lähinnä minun työvaatteita varten.


Loppuviikko meneekin pitkälti muualla kuin tontilla, mutta onneksi ensiviikolla alkaa jo loma. Tarkoituksena olisi loman aikana saada välipohja valmiiksi. Kaikki katot koolattua sekä väliseinät levytettyä. Lisäksi pitäisi kaikkien sähköjen putkitukset tehdä. Unohtamatta ilmanvaihtoputkia. Mutta uskoisin että kyllä kuudessa viikossa ehtii vaikka ja mitä. Etenkin kun saa tehdä hieman pidempää päivää.

tiistai 17. toukokuuta 2016

Kiireitä

Sen verran kiireistä ollut viimeiset pariviikkoa ettei kirjoittelulle ole jäänyt aikaa. Nyt kuitenkin onneksi on enään yksi koulupäivä jäljellä, ja se on näyttö. Koulun loppuminen tarkoittaa siis sitä että nyt on arkisin illatkin aikaa olla tontilla. Lisäksi alkaa vajaan 3 viikon päästä 6 viikon loma. Tällöin luulisi jotain työleirilläkin tapahtuvan. Takan muuraria odotellaan edelleenkin. Viikonloppuna olisi toiveissa että pääsisimme yläkerran lattian kimppuun.

Kaikki laatat olemme jo tilanneet/sopineet toimituksesta. Keittiöstä päätöksia aletaan hiljalleen tekemään kunhan olemme kaikki tarjoukset saaneet.


Talliin on saatu putket tehtyä, vedet tulee ja menee.



Kaikki muurattavat väliseinät ovat lähes valmiita. Pientä hienosäätöä vielä.

Karmien hienosäätöä.

Näkymä olohuoneesta käsin. Työhuoneen pariovien aukko.

PH:n oviaukko

Pesuhuoneesta saunaa kohti. Piippu sekä osa väliseinästä muuraamatta.

KHH

keskiviikko 4. toukokuuta 2016

Ouman, pesuhuoneen muuraus jatkuu

Saunasta tehtiin hieman suurempi kuin kuvissa, kun loppujen lopuksi ei pesuhuoneessa tarvitse olla niin kauheasti tilaa. Saunaan mahtuu nyt arviolta 7-8 henkeä. Muuraan myös tuon työhuoneen ja olohuoneen välisen seinän. Kyllä se siitä kohtuullisen kivasti valmistunee. Muutama pesuhuoneen seinistä on kantavia, sen takia ne on hieman paksumpia. Suihkujen seinä ei ole kantava, mutta se tehdään siksi paksummalla harkolla jotta siihen saadaan helposti tehtyä upotukset hyllyille. Suurin aika menee muurauksissakin noiden suihkujen sekä saunan putkien kuljettamiseen harkoissa. 




Asentelin myös eilen tallin shunttaukseen Oumannin hoitamaan sen lämmitystä. Tarkoitushan on siis tehdä tuo lämmitys niin että maalämpöpumppu hoitaa omalla käyrällään talon lämmittämisen, koska talolle ei erillistä shunttia ole. Näin ollen lämpöisempi vesi kiertää talon kierrossa. Lisäksi huonekohtaisia termostaatteja tulee varmaankin taloon koska makuuhuoneiden lämpötilaa on tarkoitus pienentää. Tuo vanha Ouman-EH80 säätää taas tallin käyrää siten että saadaan pidettyä mahdollisimman viileänä n. 14 asteisena taas talli.



lauantai 30. huhtikuuta 2016

Lämmintä piisaa kohta

 Viimeistelin loppuviikolla tallin. Asensin poistoilmanvaihdon, eli tyristorin sekä kanavapuhaltimen. Eli täysin manuaalisen ilmanvaihdon, käytän lähinnä silloin kun tallissa tulee tehtyä jotain, tai kosteaa. Nyt myös tallin wc:ssä on pytty sekä lavuaari, lisäksi ovi. Enään puuttuu hieman kipsilevyä sekä hanat jotka tulevat ensiviikolla. Sen verran meillä on tallissa että kylmänveden pex putkissa on kuulasulut niin saadaan muurauksiin vettä jo hanasta. Tähän asti on aina ollut kuution pytty tontilla. 


Poistoilma kanava
Toiletti

Korvausilma venttiilit

Aloitin levyjen asentamisen ylös, lähinnä sen vuoksi että sinne piti yksi nippu levyjä nostaa kun olivat alhaalla tiellä. Eli ensimmäiset melkein 50kpl lattiakipsilevyjä nostettu ylhäälle. Olisi ollut tuskainen homma ilman hissiä. Hissillä homma hoitui yksinkin! Mutta ennen lopullista keskittymistä yläkerran lattiohin keskityn nyt alakertaan sekä muurauksiin.




Lämmöt päällä, autotallissa. Talosta on vielä putkarilla jakotukit kytkemättä. Aloitimme tallimme lattian lämmittämisen torstaina kymmenestä asteesta. Siitä aste/per päivä ylöspäin nostaen. Kyllä siellä kohta alkaa lämmintä toivottavasti piisaamaan. Maanantaina tulee Honkoliinilta vielä Vaillantin ilmanvaihtokone!

Hienosti pelittää Vaillant, sekä hyvin toimi Honkoliini professionalin palvelu!

Pääsin tänään vihdoinkin aloittelemaan pesuhuoneen sekä saunan muuraukset. Alkuun meni tovi hahmotellessa sekä pohtiessa. Meillä tulee kaksi kantavaa väliseinää, yksi kevyempi seinä olohuoneeseen sekä saunan ja pesuhuoneen väliin. Muuraan kantavien seinien ensimmäisen kerroksen 200mm harkolla. Loput kerrokset pesuhuoneessa samalla, mutta saunassa 150mm harkolla jolloin saamme näppärästi spu levyt asennettua. Saunan ja ph:n väliseinä tulee 150mm harkolla. Lisäksi pesuhuoneen ja olohuoneen välinen seinä muurataan 150mm harkolla, poislukien hyllyt jotka upotetaan seinään tulee 100mm harkolla. Saunan piippu (schiedel rondo plus) tulee osaksi väliseiniä. Takan piippu tulee takan viereen olohuoneen puolelle. Lisäksi ensimmäinen kerros oli hieman hitaampi tehdä, koska tein samalla aukon kiukaan suuluukulle. Lisäksi valoin kynnyksen jottei kaikki löylyvesi valuisi työhuoneeseen. Kynnykselle saa nostettua vesieristeen. Lisäksi saunaan täytyy muurata 100mm harkolla pieni väliseinä sillä muuten ei riitä etäisyydet lauteisiin.



Saunan suuluukku