Näytetään tekstit, joissa on tunniste Rakenteet. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Rakenteet. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 6. heinäkuuta 2016

Pitkät päivät

Kesälomalla ollessa päivät raksalla venyvät, näin ollen iltaisin ei meinaa paukut aina riittää päivitellä blogia. Hommat etenee varsin hyvässä aikataulussa. Nyt näyttää siltä että saan kaiken tehtyä lomani aikana mitä olin suunnitellutkin. Toivon mukaan vielä paljon enemmänkin, sillä olemme päättäneet että muutamme elokuun viimeisenä viikonloppuna. Todennäköisesti suurin osa tavaroista joudutaan varastoimaan talliin, koska en halua että taloon kannetaan yhtään huonekaluja kunnes kaikki tarvittavat listat yms on paikalla.

Tänään saimme viimeisetkin tapetit jotka viimeviikolla tilasimme, nyt siis voisi jo tapetoidakin. Tosin sen taidan jättää vasta siiheksi kun katot on paneloitu. Tapetti kaupoilla käymisestä jopa minä selvisin, vaikka tuo kansioiden määrän näkeminen meinasikin pahaa tehdä. Loppujen lopuksi muutaman tunnin selaamisella, sekä yhden kaupan valikoimasta löytyi meille alakertaan sekä vessoihin kaikki tapetit.

Näitä riitti... Kuvassa vain osa.

Tällä hetkellä menemme siis siinä vaiheessa että osa seinistämme on pohjamaalattu sekä tasoitettu. Myös kiviseinien tasoittaminen on aloitettu. Lisäksi kaikki alakerran sähköistykset on tehty, myös data yms. Lisäksi olen tilannut kaikkea mahdollista valmiiksi tontille, myös ilmanvaihtokoneemme saapui viimeviikolla! Pääsen sen ehkä jopa tälläviikolla asentamaan. Alun käyttökokemuksella mitä testasin sitä tallissa olin varsin tyytyväinen. Etenkin hinnaltaan oli varsin huokea verrattuna vastaavan kokoluokan enerventiin. Tosin onhan niissä erilainen lämmönsiirrin (ristivirta vrt pyörivä kenno). Esilämmitin on 1400W. Tarkempia analyysejä sekä kuvia joudutte odottamaan kunnes olen sen paikalleen asentanut ja tovin käyttänyt. Vaillantin ollessa saksalainen valmistaja, selasin saksan ebaytä. Sieltä löytyi kaikenlaista säädintä sekä suodattimia runsain mitoin.

Kaverini kanssa teimme osan sähköjen putkituksista, ja viimeistelin loput putkitukset itsekseen. Meillä kaikki asennetaan siis putkeen, osittain tulevaisuutta ajatellen, mutta pääasiassa free@homen vuoksi. Valaistuksen releet kun on keskuksessa keskitetysti saattaa joidenkin jakorasioiden läpi kulkea enemmän kuin kolmen valon ohjaus. Pelkällä mmj:llä tässä olisi pienoista ylimääräistä säätämistä. Huomattavasti enemmän aikaa tämä asennus tosin vie, mutta materiaali kustannuksiltaan ei mielestäni kauheasti ole eroa. Olohuoneeseen sekä työhuoneeseen putkitin lisäksi kaiuttimille johdot myös valmiiksi. Olohuoneeseen tulee perinteiset sormiliittimet kaiuttimille, kun taas työhuoneeseen tulee aktiivikaiuttimet ja näin ollen rca liitännät. Lisäksi meillä on joskus haaveissa siirtää televisio alakerrasta yläkerran aulaan, näin ollen teen sinnekin varaukset takakaiuttimille.

Olohuone

Työhuoneen katto

Aula, kojerasiat murto/palohälyttimen näytölle, free@homen näytölle sekä ilmanvaihdon ohjaukselle


Olohuone, televisio tulee vasemmalle. Kojerasiat valmiina.


Teknisen tilan (portaiden alunen) viidakko. Sähköt, data sekä tv kaapeloinnit. Käyttövesi sekä lämmitys.

KHH:n katto koolattuna



maanantai 21. maaliskuuta 2016

Yläkerta

Yläkerta alkaa valmistumaan, tuulenohjaimet on tehty. Lisäksi ulkoseinät villoitettu, muovitettu ja koolattu vaakaan. Tein myös yläpohjaan valmiiksi jo "sillat", on helpompi liikkua yläpohjassa kun puhallusvillat on paikallaan. Muovitan loppuviikosta lopun yläkerran katosta ja asennan koolaukset. Sitten pääsemmekin jo odottamaan puhallusvilloja. Villoilla saattaa tosin kestää viikkoja ennenkuin pääsevät tulemaan, meillä on kuitenkin muutakin tekemistä joten odottaminen ei haittaa. En periaatteestakaan uskalla niitä tilata ennenkuin meillä on yläpohjassa muovit sekä koolaukset.







Tein kotelon tuulensuojalla, ettei villat pääse valumaan portaiden päälle


Kuistille tein levytykset myös, kuistin yläpohjaan tulee lasivilla, ei puhallusvillaa.


Kyllä se kevät sieltä saapuu, lumet ovat lähteneet koko etupihalta!


tiistai 28. lokakuuta 2014

Päätöksiä rakenteista

Alusta alkaen on ollut selvää että lähinnä meidän perheestä Minä halusin rakentaa hengittävää taloa ja toiselle puoliskolle ei eristyksen materiaalilla ollut väliä. Tuntuu jotenkin että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä mutta luotettavaa tietoa sen paremmuudesta ei kukaan osaa sanoa. Käytännössä on varmaa että teemme hengittävän seinärakenteen ja talotehdas toimittaa siis suurelenmentit mutta eristämme ja paperoimme seinät itse. Mutta eniten tällä hetkellä mietityttää se kuinka paljon lisää kuraa haukkaan siinä (lue: työtä). Talotehdas vähentää juu villojen hinnat, mutta ei juurikaan työnosuutta. Eli toisin sanoen joudumme itse märkäpuhalluttamaan seinät sekä paperoimaan ja laittamaan 50mm levyvillan vielä lisäeristykseksi, mutta suurin asia on se että näiden lisäksi joudumme lyömään kaikki levyt seiniin itse / versus se että levyt kuuluisivat kiinnitettyinä toimitukseen... Mutta onneksi on vielä aikaa miettiä, sillä aikataulumme näillä näkymin on seuraava:
  • Kesällä/syksyllä -15 perustukset ja talli
  • Tammi/Helmikuussa -16 Runko
  • Jouluksi -16 omaan saunaan
Tontin mukavuuksista sen verran että minä joka paskaisen auton inhoajana olen muuttamassa hiekkatien varteen. Sen lisäksi kunnallistekniikkaa ei tontille tule, mutta vesiosuuskuntaan menee lähellä ja siihen on mahdollista kohtuullisilla kustannuksilla liittyä. Itseasiassa halvempi liittyä osuuskunnan paineviemäröintiin kuin kunnallistekniikkaan.