Näytetään tekstit, joissa on tunniste Abb. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Abb. Näytä kaikki tekstit

tiistai 12. heinäkuuta 2016

Piiput

Niin se viikonloppu vain vierähti. Sunnuntaina oli muuta menoa, mutta lauantai meni tiukasti raksalla. Oikeastaan todella tiukasti. Veljeni sekä isäni tuli auttelemaan lauantaina, ja kun keli oli mitä loistavin päätin että mitä jos muuraisimme piiput pois yläkerrasta. Yläpohjassa alkoi jo aamupäivällä olemaan kohtalaisen tukalat oltavat, etenkin kun kaikki harkot ja sisäputket piti kantaa yläkerran kautta ullakolle. Vielä kaiken tämän jälkeen muurata ne paikoilleen. Olin optimistinen ja tein tietenkin kummallekin piipulle aluskatteeseen reijät että nythän me nopeasti nämä tästä teemme. Ei se aina niin menekään. Teimmehän me ne samanpäivän aikana pellitetyksikin, mutta kello lähenteli jo 23 kun viimeiset pellit paikoilleen saimme. Mutta hyvä niin, olisi tuossa ollut yksin aivan tolkuton urakka.

Osittain muuraamisen vauhtia katolla hidasti  kaksi ampiaispesää. Jouduimme alkuun hävittämään ne koska toinen pesistä sijaitsi aivan kattotikkaiden vieressä.








Lisää kuvateksti
























Eilen teimmekin sitten sähköt loppuun, etenkin keskuksen osalta. Lisäksi saimme pukkilalta painavat terveiset talliimme. Nimittäin kaikki meidän tilaamamme laaatat saapuivat. Nostelin muutamia laatikoita tallissa ja totesin että käyn ostamassa nokkakärryt niin saa laatat mukavasti kulkemaan kohti taloa. Kohta alkaa tallissa olemaan tukalat paikat, onneksi kohta saadaan laatan kosteus mitattua ja kun betonista on liimat hiottu pois pääsee laatoittamaan. Vaikka keittiönhän pääsisi jo nyt laatoittamaan ja kokoamaan mutta kun ei kattoon ole vielä panelit saapunut taidan malttaa odottaa, sillä on tässä vielä kaikenlaista muutakin puuhaa. Tärkeimpänä muuton kannalta on kuitenkin pesuhuoneemme.

Laatat tulivat.



Lähes lopullisessa muodossa.
Asentelin tänään ilmanvaihtokonetta kodinhoitohuoneeseen. Hieman keskenhän se jäi kun ei ollutkaan 160mm 30ast mutkia yhtään, tulee siis huomenna tukkureissu. Alkuun tuo 250mm korvausilmaputki vaikutta aivan tolkuttoman kokoiselta läpyskältä, mutta varsin sopusuhtaisesti se tuohon talomme julkisivuun istuuntui. Eipähän tuon kokoisena luulisi kauheasti ääntä päästävän tuohon kohtaan tulevalle terassille. Heti seinän jälkeen se muuttuu 160mm kanavakooksi. Koneemme on vaillantin valmistava. Tänään kun konettamme seinälle nostin niin huomasin että myös laittialle tämän koneen voi asentaa, koneen pohjassa oli asennusjalat. Vaillant on saksalainen valmistaja niin tämän vuoksi hieman lisätöitä on tiedossa, sillä kaikki koneen kanavalähdöt ovat 180mm halkaisijaltaan. Meillä kun kaikki putket lähtevät 160mm kokoisina kierrokselle. Mutta tästä ei varsinaisesti ongelmaa muodostu. Ainoastaan konetta ei aivan paneelien rajaan saa vaikka katossa pieni alaslasku onkin, vaan joudun tekemään kanavien piilottamiseksi pienen kotelon.


Koneemme, Vaillant VAR 360/4

















lauantai 9. heinäkuuta 2016

Sähköistystä

Hiljalleen kohti määränpäätä. Tänään oli taas yksi kaverini auttamassa, onneksi on monia hyviä kavereita auttamassa. Saimme kahdestaan vedettyä koko alakertaan johdot, kaikki putket oli ilmeisen hyvin asennettu kun päivässä kaiken urakoimme. Laitoimme myös kaiutin kaapeloinnit samalla. Nyt voi hyvillä mielin paneloida katot kun ei tarvitse miettiä jääkö vetojousi jumiin mutkiin. Tiukimpia kohtia oli elementtien ja katonrajan saumat. Ehdinkin jo aloittelemaan samalla hieman keskuksen siistimistä, jotta saan tarvittaessa kannen päälle kun taloomme oli suunnitelmissa pitää talotehtaan esittely kun talomme on levyvalmis.

Aamun lähtötilanne


Ihmettelyä

Osittain vedetty
Muutama tunti kytketty

Keskuksemme on yksi suurimmista keskuksista mitä on järkevää omakotitaloon asentaa. Toinen vaihtoehto olisi laittaa kaksi keskusta, toinen taloautomaation lähdöille ja toinen johdonsuojille. Tykkään tästä vaihtoehdosta huomattavasti enemmän, tällöin on mielestäni johdottaminen huomattavasti helpompaa yhden keskuksen sisällä. Tällä hetkellä meillä on talossa kahdeksan 4 releistä releyksikköä, nyt vaikuttaa siltä että yksi täytyy vielä hommata lisää, alustavat suunnitelmat on siis muuttuneet. Olen varannut oikealle alas yhden paikan sille, mutta sillä ei mitään kiirettä ole koska se tulee ohjaamaan pääasiallisesti puutarhan valaistusta. Lisäksi talon keskuksessa ei myöskään ole virtalähdettä jonka free @ home vaatii. Toisena vaihtoehtona järjestelmälle olisi keskitetyn sijaan hajautettu. Mutta mielestäni se sopii huomattavasti paremmin saneerauskohteisiin. Hajautetussa järjestelmässä releyksiköt ovat kojerasioissa kytkimien kohdalla. Näin ollen keskukseen ei erillisiä ohjauskomponentteja tarvitse asentaa. Tähän asti olen ollut varsin tyytyväinen tähän valintaamme, sillä knx on huomattavasti laajempi, sekä hankalampi käyttää. Tässä kun jokainen ilman erillistä asennusohjelmaa saa muutettua asetuksia.




Lisäksi tänään kuin puuntakaa meille soitti kuljetusyritys että he ovat tuomassa meille keittiötä. Olin vallan unohtanut sen kokonaan. No onneksi tallissa oli tilaa, sai suoraan kuormalavoilla siirrettyä keittiön autotalliin!



Loman viimeisistä päivistä on tulossa tehokkaita, huomenna isäni ja veljeni tulee auttamaan yläkerran lattioiden tekemisessä!

keskiviikko 6. heinäkuuta 2016

Pitkät päivät

Kesälomalla ollessa päivät raksalla venyvät, näin ollen iltaisin ei meinaa paukut aina riittää päivitellä blogia. Hommat etenee varsin hyvässä aikataulussa. Nyt näyttää siltä että saan kaiken tehtyä lomani aikana mitä olin suunnitellutkin. Toivon mukaan vielä paljon enemmänkin, sillä olemme päättäneet että muutamme elokuun viimeisenä viikonloppuna. Todennäköisesti suurin osa tavaroista joudutaan varastoimaan talliin, koska en halua että taloon kannetaan yhtään huonekaluja kunnes kaikki tarvittavat listat yms on paikalla.

Tänään saimme viimeisetkin tapetit jotka viimeviikolla tilasimme, nyt siis voisi jo tapetoidakin. Tosin sen taidan jättää vasta siiheksi kun katot on paneloitu. Tapetti kaupoilla käymisestä jopa minä selvisin, vaikka tuo kansioiden määrän näkeminen meinasikin pahaa tehdä. Loppujen lopuksi muutaman tunnin selaamisella, sekä yhden kaupan valikoimasta löytyi meille alakertaan sekä vessoihin kaikki tapetit.

Näitä riitti... Kuvassa vain osa.

Tällä hetkellä menemme siis siinä vaiheessa että osa seinistämme on pohjamaalattu sekä tasoitettu. Myös kiviseinien tasoittaminen on aloitettu. Lisäksi kaikki alakerran sähköistykset on tehty, myös data yms. Lisäksi olen tilannut kaikkea mahdollista valmiiksi tontille, myös ilmanvaihtokoneemme saapui viimeviikolla! Pääsen sen ehkä jopa tälläviikolla asentamaan. Alun käyttökokemuksella mitä testasin sitä tallissa olin varsin tyytyväinen. Etenkin hinnaltaan oli varsin huokea verrattuna vastaavan kokoluokan enerventiin. Tosin onhan niissä erilainen lämmönsiirrin (ristivirta vrt pyörivä kenno). Esilämmitin on 1400W. Tarkempia analyysejä sekä kuvia joudutte odottamaan kunnes olen sen paikalleen asentanut ja tovin käyttänyt. Vaillantin ollessa saksalainen valmistaja, selasin saksan ebaytä. Sieltä löytyi kaikenlaista säädintä sekä suodattimia runsain mitoin.

Kaverini kanssa teimme osan sähköjen putkituksista, ja viimeistelin loput putkitukset itsekseen. Meillä kaikki asennetaan siis putkeen, osittain tulevaisuutta ajatellen, mutta pääasiassa free@homen vuoksi. Valaistuksen releet kun on keskuksessa keskitetysti saattaa joidenkin jakorasioiden läpi kulkea enemmän kuin kolmen valon ohjaus. Pelkällä mmj:llä tässä olisi pienoista ylimääräistä säätämistä. Huomattavasti enemmän aikaa tämä asennus tosin vie, mutta materiaali kustannuksiltaan ei mielestäni kauheasti ole eroa. Olohuoneeseen sekä työhuoneeseen putkitin lisäksi kaiuttimille johdot myös valmiiksi. Olohuoneeseen tulee perinteiset sormiliittimet kaiuttimille, kun taas työhuoneeseen tulee aktiivikaiuttimet ja näin ollen rca liitännät. Lisäksi meillä on joskus haaveissa siirtää televisio alakerrasta yläkerran aulaan, näin ollen teen sinnekin varaukset takakaiuttimille.

Olohuone

Työhuoneen katto

Aula, kojerasiat murto/palohälyttimen näytölle, free@homen näytölle sekä ilmanvaihdon ohjaukselle


Olohuone, televisio tulee vasemmalle. Kojerasiat valmiina.


Teknisen tilan (portaiden alunen) viidakko. Sähköt, data sekä tv kaapeloinnit. Käyttövesi sekä lämmitys.

KHH:n katto koolattuna



torstai 2. kesäkuuta 2016

Meillä on takka!

Tänään hieman klo 7 jälkeen soitettiin että klo 8 tulee miehet muuraamaan takkaa. No onneksi se ei minun aikatauluuni vaikuttanut ollenkaan, olenhan kesälomalla lähes jokapäivä raksalla 12h. Kaikki meni hyvin, ja vajaan neljän tunnin sisällä meillä oli takan runko koossa sekä pinnat tasoitettu. Kaakeleiden asennus jäänee juhannuksen jälkeiseen aikaan. Ehkä hyväkin niin että ehdin pinnoittamaan takkaa ympäröivät seinät sekä piipun. Takka näyttää jotenkin mielestäni matalalta, mutta taitaa korkea huonetila vain hämätä. Me otimme takkaan tehtaalta korotuspalat, eli on normaalia mallia korkeampi.

Takan meille toimitti Tampereen takka.




Lisäksi pöllyttelin tänään sisällä huolella, nyt on pölyä aivan joka tuutissa. Sahasin kaikkiin kiviseiniin tulevat kojerasiat sekä urat putkille valmiiksi. Etenkin työhuoneeseen niitä tulee varsin paljon kun teen varaukset myös aktiivikaiuttimille.


Tästä on mukava jatkaa eteenpäin, etenkin kohti viikonloppua kun meille saapuu talkooväkeä!

sunnuntai 29. toukokuuta 2016

Sähkösuunnittelua

Muutama päivä on mennyt nyt hyvinkin tehokkaasti sähköistystä suunnitellessa. Alustavat kuvathan tein talotehtaalle, mutta silloin ei vielä ryhmittelyjä tai valaistuksen ohjausta tai free@homea tullut mietittyä juuri ollenkaan. Ja meillähän on keittiökin kokenut jonkinverran muutoksia joten meillä menee osa kojerasioista vielä uusiksi.

Free@home vaikuttaa lähtökohtaisesti hieman suunnitteluun. Valaistus on helpompi erottaa täysin pistorasiaryhmistä, myös makuuhuoneiden osalta. Meillä esimerkiksi toteutetaan yläkerran pistorasiat yhdellä kolmivaiheisella ryhmällä, joka jaetaan yläkerrassa siten että yksi vaihe menee talon toisen reunan makuuhuoneille, yksi aulaan ja yksi talon toiseen reunaan. Näin ollen säästyy putkea, kun ei jokaista ryhmää tarvitse vetää omalla putkella keskuksesta. Samalla tavalla on meidän tallissammekin toteutettu pistorasiat.  Mielestäni tämä on hyvä tapa.

Kytkimethän voidaan ketjuttaa kaikki, myös muut tyylit ovat sallittuja. Topologioista ainoastaan renkaan mallinen on kielletty. Tämä helpottaa kytkinten johdottamista, olen suunnitellut siten että kumpaankin kerrokseen tulee jakorasoita, jolloin taas vältytään putkittamiselta ja johdottamiselta.


Jos teillä herää kysymyksiä, vastaan niihin mielelläni. Jatkan taas kun pääsemme sähköistyksessä eteenpäin.








tiistai 19. huhtikuuta 2016

Kohta saadaan tupaan lämpö

Tilasin eilen vihdoinkin vesimittarin, nyt kun näyttää siltä että saamme kohta lämmöt päälle. Lisäksi tänään sovimme maalämmön toimittajan kanssa että ensiviikolla tulee pumppu. Eli hiljalleen mennään taas eteenpäin. Maanantaina yläpohjaan tuli puhallusvillat, vinoihin osiin ontelopuhalluksena sekä vaakaan normaalina puhalluksena. Asentajat laittoivat 580mm villaa, se kutistuu/painuu ajallaan 500mm. Näppärästi se kävi, onneksi ei tarvitse levyvilloista askarrella. Asennusta helpotti huomattavasti valmiit sillat yläpohjassa. Vedin vielä maanantai aamuna varmuuden vuoksi yhten putken valmiiksi liesituulettimen poistolle, ihan siltä varalta jos joskus sattuu asentamaan huippuimurillisen huuvan.



 

Laittelin maalämmölle valmiiksi turvakytkimen sekä juomaveden sekä viemärin lämmityksen vastukselle kytkimen.


Myös antennit ovat löytäneet paikallensa. Mastossa on UHF, VHF sekä FM-antennit. Mastovahvistimessa on näille paikka. En ole varma tarvitseeko tuota VHF-antennia välttämättä ollenkaaan mutta huokean hinnan vuoksi ajattelin samalla sen sinne asentaa. Suuntaukset jäivät myöhempää ajankohtaa varten. Myös maston potentiaalintasaus jäi asentamatta koska ei ollut mk6 keviä ollenkaan.



Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, tallin katosta vielä pieni piiru on tekemättä, kun tänäänkin satoi lähes kokopäivän vettä. Nyt kun on muutakin tekemistä en ajatellut väkisin sateessa sitä tehdä. Olenkin jo aloittanut kuistin katon koolaamista, saa sinnekin villat asennettua ennen lämmittämistä. Piippukin jo varmasti tällä viikolla tulee.

sunnuntai 13. maaliskuuta 2016

Valoa kohti

Eteenpäin mennään, vaikka välillä tuntuukin että mitään näkyvää ei aikaan saisi. Onneksi kevätaurinko jo lämmittää, ja katoilta on melkein kaikki lumet sulaneet. Jokohan kohta malttaisin olla hetken tekemättä sisätöitä ja urakoisin tuon tallin katon valmiiksi... Ajoittain tuntuu että pyörii raksalla vain ympyrää, etenkin tälläisinä päivinä kun on edellisen vuorokauden ollut töissä. Kahden tunnin unilla ei tolkuttomia jaksa, ja kaikenlisäksi pitää tuhlata energiaa siihen ettei kohella, eikä tee sekundaa. Välipohjassa on nyt harvalaudoitus, kaikki niskat ovat asennettu välipohjaan. Muutama niska on vielä tuossa korkeassa tilassa pitkänä, mutta toimii nyt hyvin väliaikaisena työtasona. Olen alkanut tekemään kattokehien väliin runkoa, johon vaakakoolaus kiinnitetään. Lisäksi seinien villoitusta on hieman aloitettu. Olisipa ollut kivivillaa, mutta myöhästä nyt pyristellä.




Mukavasti lumet sulaneet, sekä hienoja päiviä olla raksalla ulkona.
Valmistauduin jo etukäteen seuraavaan vaiheeseen kun seinät ovat muoveissa sekä villoissa. Nimittäin kaikkien yläkerran lattiakipsien nostoon. Hommasin taljan, sähkökäyttöisen. Säästää paljon omia voimia, sekä etenkin välilevyjä. Tuli huomattavasti halvemmaksi kuin hakea vuokraamosta pariksipäiväksi lainaan. Lisäksi toimii koko rakentamisen loppuajan. Saa paneelit, lattiat yms. nostettua ylös.

Hyvin toimii.


Lisäksi mallailin free @ homen keskuksen osia meidän keskukseen. Hyvin mahtuu, vielä jäi sopivasti tilaa virtalähteelle. En tosin ole varma siirränkö sitä tallista taloon, vai annanko sen olla tallissa kun sinne se on jo asennettu. Jäisi keskukseenkin sopivasti vielä laajennusvaraa, sikäli mikäli sille tulevaisuudessa ilmenee tarvetta. Alustavan listauksen mukaan nytkin muutama tyhjä paikka jäänee.

Alemmassa rivissä oikealla himmennin. Loput normaaleja releyksiköitä.


Alustavaa listaa miten olemme suunnitelleet valaistusta ohjaavamme:

Himmentimelle:
- OH valaisin
-Ruokailutila valaisin
-OH spotit
-Yläaula valaisin

Releille, 7 kpl
-Pihavalot
-Talon ulkovalot
-Kuistin ulkovalot
-Parvekkeen kattovalo

-MH2
-MH3
-Pieni VH (yläkerta)
-Pieni WC (yläkerta)

-MH1
-VH
-Yläkerran WC peili
-Yläkerran WC valaisin

-Keittiön kattospotit
-Korken tilan valaisin
-Kirjasto huone
-Kirjasto aktiivikaiuttimien pistokkeet

-KHH valot
-Sauna valo
-PH valot
-Sauna/PH kuidut

-Alakerran WC valisin
-Alakerran WC peili
-Keittiön välitila pistokkeet
-Kuistin kattovalo

-Keittiön kattovalo
-Portaikon kattovalo
-Varaus
-Varaus

Muutoksia todennäköisesti vielä asennusvaiheessa tulee, sekä siinä vaiheessa järjestys muuttuu kronologisemmaksi kun saan suunnniteltua talomme sähköpiirustukset loppuun. Selkiytyy paljolti ryhmien jako, sekä miten releitä jaan. Saman ryhmän käyttöön tulevat releiden koskettimet, kytken vierekkäin. Näin ollen säästää johdotuksissa eikä keskus ala muistuttamaan lähinnä härdelliä.

Toivotaan että huomenna on virkeämpi päivä.

perjantai 29. tammikuuta 2016

Rakennekatselmus

Tänään oli tontilla katselmus, vastaava mestarimme sekä rakennusvalvoja katsoi paikat läpi. Kaikki oli kuten kuuluukin. Nyt siis eteenpäin! Pahoittelut siitä ettei blogiin ole tekstejä ilmestynyt, syy siihen on varsin yksinkertainen: Päivät ovat tontilla venyneet parhaimmillaan iltakymmeneen, illat koulussa sekä työt. Välillä iltaisin tuntuu että takki on tyhjä, mutta on se vaan kuitenkin niin mukavaa. Tontilla puuhastelu on pääasiassa leppoista. Vaikka kattotiilet meinasivatkin harmaita hiuksia aiheuttaa, siitä kerron kohta lisää. Kaiken kaikkiaan olemme varsin kohtuullisessa aikataulussa. Kommunikointi on talotehtaan kanssa sujunut hienosti. Aloin pystytyksen jälkeen ihmettelemään missä yläkerran yhden ikkunan sisemmät ikkunan lehdet ovat, soitto tehtaalle ja sieltä sanottiin että rikkoontuneet elementtejä kokoonpaniessa. Mutta ei huolta, uudet ovat tilattu jo skaalalta, tulevat suoraan tontillemme. Hyvä niin! Kerron lisää kuvien kera!


Asensimme talliin vihdoinkin nosto-ovet. Pakkasta oli rapiat -20. Yllättävän mukavasti se silti sujui. Katossa kun on jo levyt, sai kahdella 3kw puhaltimella lähelle nollaa tallin lämpötilan. Vaikka yläpohjaa ei muuten vielä ole eristetty.  Eipähän ainakaan tullut hiki! Ovethan ovat siis turnerin 800 sarjalaiset, 423 nosto moottoreilla. Toiseen oveen hommasimme ulkopuolelle lukon josta ovet saa käsikäytölle. Ainoastaan pienenä miinuksena jonka huomasin tällä viikolla, oli että kun virrat olivat katki 4 tuntia kun kytkin keskusta, ei tämän jälkeen kauko-ohjaimet enään toimineet. Toivotaan että se johtuu vaan käyttäjästä, on tylsää jos ei pienten katkojen jälkeen meinaa talliin päästä. 





Viime viikonloppuna aloitettiin kattotiilien nostaminen. Ne tulivat suoraan a-tiilikatteelta. Kaiken kaikkiaan 16 lavaa, ja tietenkin harjatiilet vielä sen päälle. Kaikkiaan rapiat 16tn betonitiiliä... Hain vuokraamosta tiilihissin jolla ajattelin että tokkopa montaa hetkeä menee kun surautetaan tiilet katolle. Harvoin joudun myöntämään, mutta nyt on pakko: Olin väärässä! Neljä ihmistä, rapiat 8 tuntia, ja vaivaiset 288 pakettia katolla. Enään oli siis reilut 550 jäljellä, ja jokainen painoi 25kg. Ajattelin että kyllä tämä tästä, mutta seuraavana päivänä huomasin että kun siirsimme hissiä talon takapuolelle, tarvitsi tiiliä kantaa huomattavasti enemmän. Ei tuon taivaallista järkeä, etenkään kun tallin katot vielä tekemättä. Kannoin kaverini kanssa takapihan kuistille tiilet ja siihen lopetimme. Nyt ladon talon katon valmiiksi, ja katson tarvitseeko vielä nostaa lisää sinne. Jokatapauksessa loput tiilet tulee nostamaan nosturi! Kaikesta oppii näemmä, ensimmäinen tiilikatto jota olen tekemässä. Muutamia peltikattoja on tullut tehtyä, ja jos nyt saisin päättää harkitsisin vakavasti peltiä! Toivotaan että tämän uurastamisen jälkeen ei sade sisään ropise, jos ropisee revin verkkarini!


Hiki tuli pelkästään katsellessa.

Näppärä, jos tiilet ovat tasaisesti kummankin räystään alla eikä niitä tarvitse nostaa kuin hissiin!

Talkoo väkeä, ja jiirejä...

Tiilet ladottu, ei enään montaa lavaa edessä.

Pidin muutaman päivän taukoa tiili souvista, tehtiin kaverin kanssa talliin sähköt jotta sain halogeeni valaisimet taloon. Tarkoituksena laittaa 9 kpl 2x36w loistevalaisimia. Kahteen erilliseen ryhmään. Lisäksi pääsin vihdoinkin asentamaan free @ homen. Päivä meni kaikkinensa kun vedettiin putkiin johdot sekä laitettiin kojeet sekä tehtiin keskus. Laitoin mittauskeskuksen päälle pienemmän keskuksen jonne sijoitin yhden tulo- sekä lähtöyksikön ja virtalähteen. Kotelon päällä näkyy system accespoint. Din paikat eivät mittauskeskuksessa olisi näille riittänyt. Tuloyksikkö tulee siksi että olisi tarkoitus vetää pumppaamon ohjauskeskukselta sinne syöttö, kun häiriö valo syttyy pumppaamolla sytyttää se talossakin jonkinlaisen valaisimen. Tuloyksiköllä voidaan siis muuttaa perinteinen kytkimen tieto väylään sopivaan muotoon, kun tuloyksikköön tulee 230v jännite saadaan tieto välitettyä sinne minne se halutaan. Releyksikössä on neljä erillistä relettä jota voidaan ohjata väylällä. A, B, C ja D. A ja B ohjaa meillä kahta erillistä tallin valaistus ryhmää. C:hen tulee tallin ulkovalaistus. D:hen taas autonlämmitys pistorasia, autokatokseen. Näin ollen puhelimella voi ajastaa koko pistokkeen, tai herätessä aamulla painaa talosta kytkintä ja auto lähtee lämpiämään. Lisäksi talon ja tallin ulkovalaistusta voi ohjata väylällä, mistä tahansa kytkimestä, sekä ajastaa tarvittaessa. Astronominen kello huolehtii, eikä hämäräkytkintä tarvita. Tykkään myös siitä tässä väylään perustuvassa valaistuksessa siitä että jos jälkeenpäin tulee mieleen että haluaisi lisätä kytkimen jonnekin, ja sillä haluaisi ohjata ulkovalaistusta. Ei tarvitse kun porata mokamuki aka saneerausrasia vanhojen kytkinten alle, ja ketjuttaa uusi kytkin vanhoihin. Ei tarvitse miettiä mihin valaistusryhmiin vanhojen putki menee. Helppoa!

Lisäksi laitoin talliin kaksi kaksiosaista kytkintä. Ylemmissä on tällä hetkellä tallin valaistus, alempaan tulee ainakin ulkovalot, lisäksi jotain muuta mitä keksii. Mahdollisesti autoallin pistokkeen ohjaus. Kytkimet ja pistokkeet ovat impressivo sarjaa. Myös yksi kuva ohjelmoinnista, palaan siihen tarkemmin kun pääsen ohjelmoimaan laajemmassa skaalassa, nyt tosiaan vain valaistus. Perusperiaatteena on se että jokaisella toimilaitteella on oma osoite. Sovellus näyttää kaikki toimilaitteet, ja niitä poimitaan sieltä huoneisiin. Ensiksi siis tehdään pohjakuva huoneista, meillä autotalli on kellarina. Järjestelmään tarvitaan siis virtalähde, sekä system accespoint. Loput saa käyttäjä päättää. Meille tulee taloon seitsemän releyksikköä, neljä yksiosaista kytkintä, 14 kaksiosaista, yksi himmennin. Todennäköisesti myös termostaatit ja venttiilinohjausyksikkö. Näistä kuitenkin lisää sitten kun ollaan siinä vaiheessa.

Teen talliin WC:hen sekä tekniseen tilaan valaistuksen perinteisin tavoin, sillä koen että kalliilla releyksiköllä sekä painikkeilla ei saavuteta hyötyö jos ohjattavana on yksittäinen valaisin. Etenkin tallissa. Lisäksi autokatokseen tulee muutama valaisin kattoon liiketunnistuksella. Teen nämäkin perinteisin menetelmin. Osin kustannussyistä. Talliin tulee 11kpl pistorasioita, lisäksi kaksi 16A 3-vaihe pistokkeita. Ulos tulee yksi 3-vaihe pistoke sekä varavoiman syöttö. Ulkopistoikkeiden määrän päätän kun teen julkisivun. Lisäksi asennan ullakolle muutaman valaisimen kiinteästi.


Johdonsuojia lisätty, tallin sähköistystä varten. Lisäksi näkyy verkonvaihto kytkin, ja siihen tuleva kaapeli.Toisessa päässä 32A kojevastake.






Tein tälläviikolla ennen kattojen tekoa vielä talon suojaan sateilta ja tuiskuilta. Ilta jo mukavasti hämärtyi kun lopettelin (klo 23 aikaan). Talon takapuolelle, ei yläkertaan tule ikkunoita. Eteen tulee, 4 kpl, pieniä 4x6 kokoisia. Asentelin kattokannattajien väliin rungot ikkunoille.

Nyt onneksi talo sekä talli on pääasiassa säältä suojassa. Seuraavaksi aletaan työstäämään kattoja sekä räystäänalusia.







Kävimme myös tänään lukkokaupoilla, päädyimme abloyn sento lukkoihin. Otimme teknisen tilan oveen sekä khh:n oveen sentot. Lisäksi terassin sekä parvekkeen oveet tuli peitelevyt. Siten että oven saa sisältä lukosta auki, mutta ulkopuolelle ei tule lukkopesää. Kävimme hakemassa ne paikallisesta lukkoliikkeestä. Päädyimme myös ottamaan etuoveen sähköisen lukon, helpottaaksemme sitä jos unohtuu vaikka avaimet kotiin. Päädyimme Yalen doormaniin. Tämä vaikutti varsin fiksulta, ei tarvitse erillisiä kanavia ulko-oveen, toimii sekä koodilla että kulkulätkällä. Saa ohjelmoitua tarvittaessa koodeja jotka voimassa vain rajoitetun ajan. Uskalsimme laittaa sähkölukon sillä että jää kuitenkin yksi perinteinen lukko taloomme. Lisäksi en halunnut lukkoa joka yhteydessä taloautomaatioon, ja sitä kautta internetiin. Jotenkin vieroksuttaa ajatus siitä että talon ovet voisi saada auki mistä vaan. Tosin tähänkin on saatavilla kohtuu hinnalla lähetin jolla voi lätkiä poistaa käytöstä tai koodeja muuttaa appsilla. Mutta jää nähtäväksi innostunko siitä koskaan. Myös lukon hinta oli kohtuullinen. Kun vertasi siihen että ottaako erikseen kahvan ja lukkopesän, vai tämän ei hinta-ero ollut kuin satasen luokkaa. Aika näyttää olemmeko lukkoomme tyytyväisiä!