Näytetään tekstit, joissa on tunniste Runko. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Runko. Näytä kaikki tekstit

maanantai 21. maaliskuuta 2016

Yläkerta

Yläkerta alkaa valmistumaan, tuulenohjaimet on tehty. Lisäksi ulkoseinät villoitettu, muovitettu ja koolattu vaakaan. Tein myös yläpohjaan valmiiksi jo "sillat", on helpompi liikkua yläpohjassa kun puhallusvillat on paikallaan. Muovitan loppuviikosta lopun yläkerran katosta ja asennan koolaukset. Sitten pääsemmekin jo odottamaan puhallusvilloja. Villoilla saattaa tosin kestää viikkoja ennenkuin pääsevät tulemaan, meillä on kuitenkin muutakin tekemistä joten odottaminen ei haittaa. En periaatteestakaan uskalla niitä tilata ennenkuin meillä on yläpohjassa muovit sekä koolaukset.







Tein kotelon tuulensuojalla, ettei villat pääse valumaan portaiden päälle


Kuistille tein levytykset myös, kuistin yläpohjaan tulee lasivilla, ei puhallusvillaa.


Kyllä se kevät sieltä saapuu, lumet ovat lähteneet koko etupihalta!


sunnuntai 13. maaliskuuta 2016

Valoa kohti

Eteenpäin mennään, vaikka välillä tuntuukin että mitään näkyvää ei aikaan saisi. Onneksi kevätaurinko jo lämmittää, ja katoilta on melkein kaikki lumet sulaneet. Jokohan kohta malttaisin olla hetken tekemättä sisätöitä ja urakoisin tuon tallin katon valmiiksi... Ajoittain tuntuu että pyörii raksalla vain ympyrää, etenkin tälläisinä päivinä kun on edellisen vuorokauden ollut töissä. Kahden tunnin unilla ei tolkuttomia jaksa, ja kaikenlisäksi pitää tuhlata energiaa siihen ettei kohella, eikä tee sekundaa. Välipohjassa on nyt harvalaudoitus, kaikki niskat ovat asennettu välipohjaan. Muutama niska on vielä tuossa korkeassa tilassa pitkänä, mutta toimii nyt hyvin väliaikaisena työtasona. Olen alkanut tekemään kattokehien väliin runkoa, johon vaakakoolaus kiinnitetään. Lisäksi seinien villoitusta on hieman aloitettu. Olisipa ollut kivivillaa, mutta myöhästä nyt pyristellä.




Mukavasti lumet sulaneet, sekä hienoja päiviä olla raksalla ulkona.
Valmistauduin jo etukäteen seuraavaan vaiheeseen kun seinät ovat muoveissa sekä villoissa. Nimittäin kaikkien yläkerran lattiakipsien nostoon. Hommasin taljan, sähkökäyttöisen. Säästää paljon omia voimia, sekä etenkin välilevyjä. Tuli huomattavasti halvemmaksi kuin hakea vuokraamosta pariksipäiväksi lainaan. Lisäksi toimii koko rakentamisen loppuajan. Saa paneelit, lattiat yms. nostettua ylös.

Hyvin toimii.


Lisäksi mallailin free @ homen keskuksen osia meidän keskukseen. Hyvin mahtuu, vielä jäi sopivasti tilaa virtalähteelle. En tosin ole varma siirränkö sitä tallista taloon, vai annanko sen olla tallissa kun sinne se on jo asennettu. Jäisi keskukseenkin sopivasti vielä laajennusvaraa, sikäli mikäli sille tulevaisuudessa ilmenee tarvetta. Alustavan listauksen mukaan nytkin muutama tyhjä paikka jäänee.

Alemmassa rivissä oikealla himmennin. Loput normaaleja releyksiköitä.


Alustavaa listaa miten olemme suunnitelleet valaistusta ohjaavamme:

Himmentimelle:
- OH valaisin
-Ruokailutila valaisin
-OH spotit
-Yläaula valaisin

Releille, 7 kpl
-Pihavalot
-Talon ulkovalot
-Kuistin ulkovalot
-Parvekkeen kattovalo

-MH2
-MH3
-Pieni VH (yläkerta)
-Pieni WC (yläkerta)

-MH1
-VH
-Yläkerran WC peili
-Yläkerran WC valaisin

-Keittiön kattospotit
-Korken tilan valaisin
-Kirjasto huone
-Kirjasto aktiivikaiuttimien pistokkeet

-KHH valot
-Sauna valo
-PH valot
-Sauna/PH kuidut

-Alakerran WC valisin
-Alakerran WC peili
-Keittiön välitila pistokkeet
-Kuistin kattovalo

-Keittiön kattovalo
-Portaikon kattovalo
-Varaus
-Varaus

Muutoksia todennäköisesti vielä asennusvaiheessa tulee, sekä siinä vaiheessa järjestys muuttuu kronologisemmaksi kun saan suunnniteltua talomme sähköpiirustukset loppuun. Selkiytyy paljolti ryhmien jako, sekä miten releitä jaan. Saman ryhmän käyttöön tulevat releiden koskettimet, kytken vierekkäin. Näin ollen säästää johdotuksissa eikä keskus ala muistuttamaan lähinnä härdelliä.

Toivotaan että huomenna on virkeämpi päivä.

sunnuntai 17. tammikuuta 2016

Pystytyspäivä nro. 7

Nyt se on valmista, siis pystyttäjien osuudelta. Vielä hieman hienosäätöä he meillekin jättivät. Lumisateet ja tuiskut viivästyttivät pystytystä vuorokaudella, ei huonosti siis. Pystyttäjät menevät heti huomenna taas seuraavan talon kimppuun. Hienosti porukka hoisi asiat, vaikka välillä sääliksi kävikin olosuhteita joissa he joutuivat työtä tekemään. Myös hienosti hoitui tehtaan kanssa asiat kun yksi pelti oli unohtunut, se teetätettiin perjantaina paikallisella peltiverstaalla. Kaiken kaikkiaan pystytyksestä sekä Kannustalojen asioiden hoidosta jäi pelkästään positiivinen maku! Toivotaan että jatkossakin kaikki asiat menevät hienosti heidän kanssaan! Kuisti ja terassi sai viimeisenä raakapontti paneelin katteeksi, sen päälle bitumikermin sekä ruoteet. Loppuviikosta aloitamme katteen asentamisen! Ensiviikon aikana pitäisi a-tiilikatteelta saapua sekä taloon että talliin tummanharmaa aura tiilikate.

Koolasin tänään tallin sisäkaton loppuun. Huomenna teemme tallin levytyksen loppuun sekä asennamme talliimme ovet. Tarkoituksena olisi saada kattojen tekemisen jälkeen talliin lämmöt päälle. Taloa joudun vielä hetken kylmässä tekemään, jotta saamme eristettyä yläpohjan, tärkeimpänä saada alkuviikon aikana vielä tuulensuojat asennettua yläkerran seiniin, räystäiden alle.

Tilasin vielä eilen illalla meille kaikki kattoturvatuotteet. Näin ollen saamme ne asennettua samalla katteen kanssa. Kattosiltojen asennnusta pitää vielä miettiä kun piippujen aukot ovat vielä tekemättä, osuuko ne kohdalleen.

Paistaahan se aurinkokin, ainakin hetken. Kuvassa näkyy yläkerran osuus joka jäi asentajien jälkeen paljaaksi.

Kuistin katto, loivan kattokulman vuoksi ei pelkkä aluskate riitä.


Hieman lumia pois ja kattotiilet sitten paikalleen.

torstai 14. tammikuuta 2016

Pystytyspäivä nro. 4

Mielestäni kaikki etenee hyvään tahtiin. Pystytyttäjien mielestä ei aikataulu ole pitänyt, viimepäivien lumipyry sekä tuuli on hidastanut tahtia. Alun suunnitelman mukaan piti jo tänään olla valmista, nyt näyttää sille että menee viikonloppuun asti. Miehet tänään aloittivat asentamaan takapihalle aluskatetta, onneksi sillä tänään tein lumitöitä sisällä. Tuntui että lunta oli enemmän talossa kuin takapihalla, sen verran kovalla tuulella oli pyryttänyt kaiken lumen sisälle tupaan. No nyt on onneksi lumet luotu, imuroin vielä huomenna lumet elementtien ja betonilaatan välistä pois!


No nyt sitten taas hieman kuvia, sillä ne näyttävät etenemisen paremmin.




Mukavasti tuo yläkertaan lisää käytettävyyttä kun tukikorkeus on 2400mm, ei tule harja liian alas.




keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Niin SE päivä koitti

Tuntui maanantaina oudolta, tänäänkö olisi se the päivä. Kaikki minkä eteen elokuusta alkaen olemme hommia tehneet, tai no hieman aiemmin paperisota aloitettiin. Jännityksellä odotimme päivää, ei niinkään siksi miltä meidän talomme tulisi näyttämään. Vaan siksi että olemmeko saaneet perustukset tehtyä hyvin, ennenkaikkea oikean kokoisiksi ettei talostamme tulisi salmiakkia jossa ei ikinä olisi yhtään suoraa kulmaa. Mutta se stressi oli onneksi ohi nopeasti, sillä aika kovalla tahdilla pystytysporukka alajuoksut paikalleen asensi. Ja hyvä niin, etenkin korko oli hyvä. Tänään asennettiin pilarit, myös ne osuivat hyvin paikalleen. Autotalli on nyt saanut jäädä, seuraava etappi on kun saamme talomme pystyyn, siitä alkaa katon tekeminen. Eikä tekeminen suinkaan siihen lopu, vaan kyllä tuossa vähintäänkin riittävästi on työnsarkaa. Mutta tästä eteenpäin kaikki on omissa käsissä. Ensimmäisen pystytyspäivän jälkeen oli alakerrassa seinät pystyssä.

Asensimme viikonloppuna tallin teknisen tilan oven, estää lunta pyryttämästä sisään.

Kuorma paikalla, kummatkin autot sekä pystytysporukka hyvissä ajoin ennen seitsemää paikalla!
Siinä se on!

Ensimmäinen seinä paikoillaan, khh, sauna sekä th.

Yläkerran päätyelementit matkaa kohti säilytys paikkaa, odottamaan myöhempää asennusta.
Pitkäsivu paikallaan, takapihalle päin.


Tilanne johon jäätiin ensimmäisen päivän jälkeen.

Toisena pystyspäivänä tänään, oli keli mitä mielenkiintoisin. Lunta alkoi pyryttämään, ja tuuli oli kohtuullisen kovaa. Sitkeästi silti pystytystä jatkettiin. Kokosin myös telineitä asennusporukalle. Toisena päivänä tuli välipohjaan niskat sekä yläkertaan elementtejä, kuvat eivät oikein onnistuneet kun siinä vaiheessa oli jo pimeää. Alla kuitenkin muutamia.




Kuisti sai pilarit!

Takapihan katettu terassi.

Kuvaa sisältäpäin.

Huomenna jatketaan, toivotaan ettei yöllä pyrytä aivan kauheasti. Ja asentajia ajatellen tuuli laantuisi!

torstai 3. joulukuuta 2015

Aikataulu

Näyttää siltä että olemme hiljalleen jäänyt aikataulusta, tosin osin myös tietoisestikin. Olen pidellyt nyt ajoittain vapaatakin, sillä eihän meillä ole kiire, eihän. Nyt tosin on alkanut tuntumaan että nyt pitää lopettaa löysäily. Se, että talon perustukset ovat valmiit ja odottavat tammikuun toista viikkoa että paketti saapuu on aiheuttanut löysäilyn.

Alun perin minulla oli suunnitelmana että talli olisi valmiina reilusti ennen talopakettia, nyt näyttää siltä että lämpöiseksi varastoksi saamme sen tammikuuksi. Katolle ladotaan tiilet sitten samalla kuin taloonkin. Julkisivu saanee olla vielä tämän talven tuulensuojalevyllä, tai maksimissaan tasakertaan asti paneloituna.

Pääsen onneksi kohta tekemään talliin sähköjä, ja silloin pääsen kunnolla tutustumaan free @ homeen. Aika suuret odotukset olen järjestelmälle asettanut, toivon mukaan en joudu pettymään. Tarkoituksena on tallissa yhdistää osittain perinteistä sähköistystä uuden lisäksi. Talo tehdään täysin free @ homella. Abb:n free @ homen releyksiköt ovat neljän erillisen releen "moduuleja". Tämän vuoksi kun moduulit maksavat kuitenkin satasia, en uhraa tallin wc:n valolle enkä teknisentilan valolle relettä. Näiden valaistukset tehdään perinteisimmin laittamalla 1-kytkimet. Väylällä olisi siis tarkoitus ohjata varsinaisen tallin valaistus, tallin ulko-valaistus sekä autokatoksen pistorasia joka on suunniteltu auton lämmitykseen. Tallin valaistus vaatii kaksi relettä. Talliin meinasin laittaa kaksi kaksiosaista kytkintä ohjaamaan free @ homea. Lisäksi pohdin olisiko hyödyllistä laittaa väylään binääritulot, näin ollen saisin poimittua tiedon automaatioon jos jäteveden pumppukaivo ei toimi, muuten tällä hetkellä kaivon ohjauskeskukseen syttyy punainen led valo, tämä näkyy tosi huonosti kun kaivo on tallin takana, vasten metsää. Autokatoksen valaistus toimii liiketunnistimella, ja ihan perinteisillä kytkennöillä.

Pumppaamoon tuli vipat sekä repivä pumppu.


Lisäksi pääsin suorittamaan hieman testailuja, kävin hakemassa verkkokauppa.comista muutamia valvontakameroita testaukseen. Kamerat ovat ip kameroita, PoE toimintoa niissä ei ole koska hinta olisi noussut huomattavasti. Kunhan nämä saan kiinni talliin niin jonkinlaista arviota tulee. Noita olisi tarkoitus vielä muutamia lisää ostaa!



Sitten talliin, muutamia pieniä odotuksia on sattunut. Osaan syistä voi katsoa peiliin, sillä olin unohtanut täysin tallin rakennuslupakuvien lisäksi että tarvitsemme rakennekuvat... Nyt niitä on viimeinen 1,5vkoa tehty, ja huomenna saamme ne. Runko on tehty vastaavan mestarimme sekä rakennesuunnittelijamme ohjeiden mukaan, ainoa tieto mitä odotan huomiselta on kattotuolien speksit sekä tallin etuseinän sekä autokatoksen palkkien ja pilarien kantavuus. Tallin runko on tehty siis 48x148 mitalistetusta puusta. Toivon mukaan saamme huomenna tilattua kattotuolit, sillä kunhan runko valmistuu viikonloppuna on työt pysähtyneenä niin kauan kunnes tuolit tulee. Tarkoitus olisi että saisimme ne viimeistään joulunalus viikolla, tilaan samalle viikolle tontille aluskatteet, ruoteet, villat, muovit, tuulensuojalevyt, kipsilevyt sekä ovet ja ikkunat. Joulunseutu ja vuodenvaihdehan on hyvää rakentamisen aikaa! Toivotaan vain että nämä vesisateet loppuisivat ja alkaisi pakkaset! Ei kuitenkaan liian kovat!



Kuva muutaman päivän takaa, runko on tehty tallin etuseinää ja autokatosta lukuunottamatta valmiiksi.