Näytetään tekstit, joissa on tunniste Sähkö. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Sähkö. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 13. marraskuuta 2016

Long time no see!

Kyllä, olemme vielä hengissä. Vaikka aina ei aivan siltä ole tuntunut. Talo valmistuu, päivät syys- lokakuussa venyivät yötä myöten raksalla joten kirjoittelu hieman jäi. Nyt kuitenkin alamme olemaan hyvin jyvällä. Nyt onkin hyvä palautella omiinkin mieliin mitä kaikkea tässä edeltävän parin kuukauden aikana on naputeltu... Yläkertaanhan ei ole koskettu edes pienellä tikulla, tai no sen verran että työkaluja joita ei enään alhaalla tarvita on nostettu sinne.

Ensinnäkin meillä on keittiö, ja melkein kaikki listat siellä (kattolistoja puuttuu sekä ovenpielet). Toisaalta listat annettakoon anteeksi niin ne varmasti puuttuvat monelta muultakin rakentajalta.

Keittiön lattiassa on pukkilan bohemea 50x50 koossa, mukavan nopeaa laatoittaa. Keittiömme tuli suoraan ruotsista (ikea). Kodinkoneet taasen tilasimme messuilta, ne toimitti gigantti. Kaikki on toistaiseksi toiminut varsin mukavasti. 












Alakerrassa alkaa WC:kin olemaan jo valmis, kalustettua kuvaa en nyt äkkiseltään löytänyt mistään mutta yritän muistaa ottaa niin näkee lopullista tulosta.




Alakerrassa on nyt viikonloppuna myös laatoittettu KHH, joten saunaa lukuunottamatta on kaikissa huoneissamme pinnat. Aulassa on samaa laattaa keittiön kanssa, ja olohuoneessa sekä työhuoneessa Timberwisen lankkulattia.







 Teimme tässä vielä ennen lumien tuloa viimeisiä ulkohommia. Asentelin vihdoinkin katolle harjatiilet. Lisäksi lankut sekä tippapellit kiertämään taloamme. Lisäki löimme räystäänalusia sekä päätyjä umpeen. Nyt alkaa pihallakin näyttämään siltä kuin kuuluukin.













 Lisäksi hieman tunnelmointia kalustamisesta. Kyllä tämä alkaa jo vaikuttamaan hyvältä kohti muuttoa. Katsotaan ehdinkö kaikkia edes asentamaan, muuttokatselmuksen olisi tarkoitus olla tämän kuun lopulla. Sen verran meidän aikataulusta tulevaisuuteen, tarkoituksenamme olisi että jouluna pääsisimme omaan saunaamme. Keväälle jää siis yläkerran tekeminen sekä viimeisten pihahommien teko. Alkukesällä teemme terassit ja kesän aikana olisi tarkoitus maalata. Kaikkia koristeita ei nyt kiinnitetä, vaan vasta maalaamisen jälkeen. Turhaan suojata sitten kesällä ylimääräistä.

Tilasin viimeviikolla meille murtohälyttimen, DSC:n. Kirjoittelen tarkemmin kun pääsen asentamisen sekä ohjelmoinnin makuun.








lauantai 9. heinäkuuta 2016

Sähköistystä

Hiljalleen kohti määränpäätä. Tänään oli taas yksi kaverini auttamassa, onneksi on monia hyviä kavereita auttamassa. Saimme kahdestaan vedettyä koko alakertaan johdot, kaikki putket oli ilmeisen hyvin asennettu kun päivässä kaiken urakoimme. Laitoimme myös kaiutin kaapeloinnit samalla. Nyt voi hyvillä mielin paneloida katot kun ei tarvitse miettiä jääkö vetojousi jumiin mutkiin. Tiukimpia kohtia oli elementtien ja katonrajan saumat. Ehdinkin jo aloittelemaan samalla hieman keskuksen siistimistä, jotta saan tarvittaessa kannen päälle kun taloomme oli suunnitelmissa pitää talotehtaan esittely kun talomme on levyvalmis.

Aamun lähtötilanne


Ihmettelyä

Osittain vedetty
Muutama tunti kytketty

Keskuksemme on yksi suurimmista keskuksista mitä on järkevää omakotitaloon asentaa. Toinen vaihtoehto olisi laittaa kaksi keskusta, toinen taloautomaation lähdöille ja toinen johdonsuojille. Tykkään tästä vaihtoehdosta huomattavasti enemmän, tällöin on mielestäni johdottaminen huomattavasti helpompaa yhden keskuksen sisällä. Tällä hetkellä meillä on talossa kahdeksan 4 releistä releyksikköä, nyt vaikuttaa siltä että yksi täytyy vielä hommata lisää, alustavat suunnitelmat on siis muuttuneet. Olen varannut oikealle alas yhden paikan sille, mutta sillä ei mitään kiirettä ole koska se tulee ohjaamaan pääasiallisesti puutarhan valaistusta. Lisäksi talon keskuksessa ei myöskään ole virtalähdettä jonka free @ home vaatii. Toisena vaihtoehtona järjestelmälle olisi keskitetyn sijaan hajautettu. Mutta mielestäni se sopii huomattavasti paremmin saneerauskohteisiin. Hajautetussa järjestelmässä releyksiköt ovat kojerasioissa kytkimien kohdalla. Näin ollen keskukseen ei erillisiä ohjauskomponentteja tarvitse asentaa. Tähän asti olen ollut varsin tyytyväinen tähän valintaamme, sillä knx on huomattavasti laajempi, sekä hankalampi käyttää. Tässä kun jokainen ilman erillistä asennusohjelmaa saa muutettua asetuksia.




Lisäksi tänään kuin puuntakaa meille soitti kuljetusyritys että he ovat tuomassa meille keittiötä. Olin vallan unohtanut sen kokonaan. No onneksi tallissa oli tilaa, sai suoraan kuormalavoilla siirrettyä keittiön autotalliin!



Loman viimeisistä päivistä on tulossa tehokkaita, huomenna isäni ja veljeni tulee auttamaan yläkerran lattioiden tekemisessä!

torstai 3. maaliskuuta 2016

Välipohjan tekoa, ilmanvaihdon viimeistelyä

Viimeistelin alkuviikolla ilmanvaihtoputket jotka jäävät yläpohjaan. Lisäksi katolle on asennettu kaikki läpiviennit katolle. Asensin lisäksi kanavat valmiiksi olohuoneeseen sekä keittiöön. Ullakolla on nyt lisäksi myös paloeristetty huuvan poistoputki. Kyllä se siitä hiljalleen etenee, seuraavaksi päästäänkin jo villoittamaan yläkertaa sekä asentamaan tuulenohjaimia.



Tällä viikolla isäni sekä veljeni ovat olleet auttelemassa, kun minulla on ollut hiihtolomaa eikä ole iltaisin tarvinnut koulussa käydä. Olemmekin saaneet taas kohtuullisesti näkyvää aikaiseksi. Hitain vaihe oli kiepeahdustukien asentaminen sekä kummankin reunan niskojen asentaminen. Niiden alle kun tarvitsi kahden alimman elementin välinen höyrynsulku tiivistää. Nyt pääsee jo hiljalleen hahmottamaan tulevan yläkerran kokoa sekä korkeaa eteisaulaa.



Ryhmäkeskus talossa paikoillaan, asennan sen kautta taloon "työmaa" sähkön

Palovillalla eristetty huuvan poisto