Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kipsilevylattia. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kipsilevylattia. Näytä kaikki tekstit

tiistai 9. elokuuta 2016

Yläkertaa

Olemme olleet nyt yläkerran kimpussa, yläkerran lattia on nyt siis valmis lukuunottamatta pinnoitteita. Eli kaikki neljä kerrosta kipsilevyä, 1250kg laastia urien täyttöihin sekä 180kg saneerauslaastia. Toivotaan että lattia on talvella miellyttävä, sillä sen eteen on eräskin hikipisara vuodatettu. Eikä pelkästään meidän hikeä, vaan myös talkoolaisten! Iso kiitos myös heille.

Asensin ennen viimeistä levykerrosta kevyiden väliseinien alajuoksut paikoilleen. Näin ollen näin putkien sijainnit ja uskalsin ruuvata alajuoksut paikoilleen.
Vielä avaraa tilaa ennen väliseiniä


Yläkerran jakotukit sijoittuvat allaskaappien kohdalle. Vedeneristän kotelon väliseinän sisään!


Vihdoinkin jo viimeistä kerrosta

Saimme viimeviikolla alakertaan jo lattioihin lämmitykset. Samalla kytkettiin myös yläkertaan putket valmiiksi. Ilmasin kaikki yhtenä iltana, mutta ne kuitenkaan pidä kiertoa yläkerrassa päällä. Alakerran laattaan ajetaan päivisin hieman viileämpää vettä, sillä yläkerrassa on ollut aivan tolkuttoman kuuma päivisin. Öisin laatan kuivumisen nopeuttamiseksi joudutaan käyttämään kuumenpaa vettä, ja kun laattahan on osin varaava, siitä riittää lämpöä tuskaksi asti kun ulkona on kuuma. Toivotaan että varaisi talvellakin yhtä mukavasti!

Alakerran jakotukit

Hain tänään telineet, sillä tarkoituksenamme oli alkuviikosta tehdä korkeatila valmiiksi. Tämä reilu viikon pätkä on mukava, sillä laskin ettei minun tarvitse olla yhtenäkään päivänä tontilla yksin. Viikonloppuna olivat vanhempani, tänään kaverini, sitten veljeni ja taas seuraavan viikonlopun vanhempani. Menee päivätkin paljon nopeammin kun ei yksin tarvitse puurtaa. Sekä hoituu moni asia päivän aikana vauhdilla! Saimmekin tänään todella mukavasti aikaiseksi. Levytimme yläkerran aulan seinät sekä korkeantilan. Myös tasoittelu on aloitetttu. Lisäksi laitoin primerit kahdesti viikonloppuna tasoitetun pesuhuoneen seiniin. Nyt pääsenkin huomenna vesieristämään alakerran wc:tä sekä pesuhuonetta! Lisäksi kaikki kiviseinät on nyt tasoitetttu alakerrassa.

Pesuhuone
Olohuone, takka vaikuttaa mukavan sopusuhtaiselta tilassa!

perjantai 29. heinäkuuta 2016

Paneelia ja muuta "pientä"

Nyt on mukavasti vauhti päällä, ei ole oikeastaan minään iltana viimeisen viikon aikana alkanut tuskastuttamaan ja ollut kiire pois tontilta. Osittain tämän vuoksi päivitykset ovat jääneet vähemmälle kun kotiin on tultu aina klo 23-01 välillä. Mutta siltikään ei ole vielä alkanut painamaan. Eiköhän tämän seuraavat rapiat 4 viikkoa jaksa vielä painaa.


Alakertaan on siis ilmestynyt keittiöön sekä olohuoneeseen paneelit! Vihdoinkin siis kunnolla valmista pintaa. Tätä hetkeä on odotettu. Lisäksi olohuoneeseen on saatu ensimmäiselle seinälle jopa pintamaalit. Vielä muutamat seinät huutaa tapettia!







Mallailin myös keittiöön jo huuvaa, ja tein sille rungon nurkkaan. Toivotaan että istuu hienosti paikalleen!





Yhtenä iltana oli muutama tunti ylimääräistä aikaa joten laitoin karkean antiikkilaastin piipun pintaan alakerrassa. Nyt ei tarvitse suojata takkaa roiskeilta kun siinä ei vielä pintoja ole!





Yläkerran lattiat alkaa olemaan kohta valmiina! Vihdoinkin, on tuo suikalointi ollut tuskaista. Kaikki suikaleet on valmiina sekä ensimmäinen 1000kg laastia uriin täytetty. Enään puuttuu noin 200kg laastia ja urat ovat täynnä. Pääsemmekin siis jo sunnuntaina levyttämään viimeistä kerrosta!






Kaiken kukkuraksi torstaina tuli meidän lattiat. Useampi tunti siinäkin vierähti ennenkuin kaikki 1030kg lattiaa oli sisälle kannettu... Mutta nyt ne odottaa asentamista sisällä!





sunnuntai 24. heinäkuuta 2016

Pitkää päivää

Nyt on muutama iltana mennyt puolenyön korville tontilla, yllättävän hyvin sitä on jaksanut. Jaksaa tehdä pidempiä päiviä kun alkaa pääsemään lopullisten pintojen kimppuun. Ja nyt kun pääsee jo paneloimaan kattoja, sillä meille tuli torstaina kaikki listat sekä paneelit. Olihan aikamoinen savotta kantaa kaikki paneelit sisälle, sitä tuli nimittäin reippaat 1500 jm. On siinä hetkeksi naputeltavaa. Olen nyt paneloinut keittiön katon muutamana iltana kokonaan, päivät olen tehnyt kaikkea muuta, tänäänkin yläkerran lattiaa. Aina kun on alkanut illasta saman työvaiheen tekeminen tympimään olen siirtynyt panelointiin, näin pysyy mieli hieman virkeämpänä. Mutta nyt niitä kuvia, sekä etenkin lepoa että pääsee taas huomenna jatkamaan!

Listat, takana kaksi lavallista kattopaneeleita.



Hieman parani valaistus kun sain keittiön katon spotit samalla asennettua.


Tänään oli tontilla taas hieman talkooväkeä, saimmekin taas kaikenlaista aikaan. Yläkerrassa on nyt kolmasosassa lattioita täytetty urat laastilla. Lisäksi kaikissa lattialämmityksen piireissä on paineet. Muutamaa pientä osaa lukuunottamatta puuttuu vielä yläkerrasta suikaleita. Uskoisin kaikesta huolimatta että ensiviikon aikana saamme yläkertaan jo väliseiniä. Välillä suikaleita tehdessä meinasi usko loppua, mutta yllättävän nopeasti se kuitenkin alkoi valmistumaan, etenkin kun parhaimmillaan meitä oli neljä tekemässä paloja. Lisäksi pesuhuoneen seiniä pitäisi alkaa tiukasti tasoittelemaan! Jotta saamme suihkut valmistumaan ajoissa.


20mm putki, ja rutosti pieniä paloja!



Hioin torstaina lattioiden kuivumisen nopeuttamiseksi kaikki alakerran lattiat. Olohuonetta ei olisi ollut pakko hioa koska sinne tulee puulattia. Mutta hion samalla vaivalla kaikki lattiat. On tuollainen lattianhiomakone kätevä sekä nopea laite! Yllättävän pienellä sotkulla siitä päästiin! Ainoastaan hieman piti tavaroita siirrellä pois jaloista.




keskiviikko 20. heinäkuuta 2016

Kipsilevylattiaa

Ilmanvaihtomme on nyt tehty, sain sen jo tovi sitten valmiiksi. Siirsin myös kodinhoitohuoneen putkea jotta se osuu nätisti meidän kuivauskaappimme päälle. Kaiken kaikkiaan kohtuullinen homma noissa putkien eristämisissä, en edes muista kuinka monta tuntia niitä on väännetty, etenkin kun ensimmäiset putket asennettiin talvella kohtuullisessa pakkasessa. Pääasia kuitenkin että nyt ne on ohi.




Lisäksi olemme tilailleet nyt viimeisiäkin pintojen tarvikkeita, etenkin kattopaneelit/listat sekä lattiat. Näitä pääsemme hetimmiten asentamaan, kunhan kaikki maalaukset on tehty. Mutta maanantaina tuli iso lähetys, nimittäin meidän kaikki keittiön kodinkoneet. Suurimpana ihmetyksenä miten saamme tallista tavarat keittiöön on tuo meidän tulevä jääkaappi/pakastin yhdistelmä. Se painaa meinaan pitkälle toistasataa kiloa ja on 120cm leveä. Täytyy pyytää kavereita auttamaan kantamisessa.



Nyt olemme taas yhden tuskaisen asian äärellä. Yläkerran lattia... Kaikki putket sinne on jo vedetty, mutta ne suikaloinnit. Selvittelimme hieman kipsivalun hintoja ja ne olisivat olleet yli 4 000 euroa tuolle 100 neliön alalle. Olisihan se ollut paljon nopeampi, mutta tulisi paljon kalliimmaksi. Teemme siis soiroilla, sekä laastilla täytöt. Meillä kun on lattialämmitys putki 20mm, tällöin soiroja tulee kaksi 13mm ek kipsiä. Massaakin menee tietenkin enemmän, laskeskelin alustavasti että noin 550 litraa yhteensä. Onneksi yhdellä 1000kg suursäkillä taitaa homma olla purkissa. Vielä tuossa muutama päivä vierähtää ennenkuin kaikki on reilassa! Onneksi tämän tuskallisen vaiheen jälkeen pääsemme tekemään viimeisiä pintoja, sekä matkata kohti muuttoa (elokuun loppua).



Pesuhuoneen tasoitusta. Ensimmäinen kerros menossa.


Tänään mitattiin vielä meidän marraskuussa valetusta laatasta suhteellinen kosteus (rh). Yllätyin hieman tuloksista, sillä laatassa oli vielä tuskallisen paljon kosteutta. Liekö sateisilla säillä vaikutusta. Rh oli 95%. Vesieriste vaatii että alle 90%, ja lattialankun valmistaja että 80%. Onneksi pääsemme kuitenkin jo pesuhuoneen seiniä vedeneristämään, kuten myös laatoittamaan lattioita joihin ei tule vesieristettä. Hionkin siis jo huomenna betonistaliimat pois jotta kuivuminen nopeutuu. Sekä taitaa joutua laittamaan laattaan lämmöt jo päälle nopeuttamaan kuivumista.

lauantai 30. huhtikuuta 2016

Lämmintä piisaa kohta

 Viimeistelin loppuviikolla tallin. Asensin poistoilmanvaihdon, eli tyristorin sekä kanavapuhaltimen. Eli täysin manuaalisen ilmanvaihdon, käytän lähinnä silloin kun tallissa tulee tehtyä jotain, tai kosteaa. Nyt myös tallin wc:ssä on pytty sekä lavuaari, lisäksi ovi. Enään puuttuu hieman kipsilevyä sekä hanat jotka tulevat ensiviikolla. Sen verran meillä on tallissa että kylmänveden pex putkissa on kuulasulut niin saadaan muurauksiin vettä jo hanasta. Tähän asti on aina ollut kuution pytty tontilla. 


Poistoilma kanava
Toiletti

Korvausilma venttiilit

Aloitin levyjen asentamisen ylös, lähinnä sen vuoksi että sinne piti yksi nippu levyjä nostaa kun olivat alhaalla tiellä. Eli ensimmäiset melkein 50kpl lattiakipsilevyjä nostettu ylhäälle. Olisi ollut tuskainen homma ilman hissiä. Hissillä homma hoitui yksinkin! Mutta ennen lopullista keskittymistä yläkerran lattiohin keskityn nyt alakertaan sekä muurauksiin.




Lämmöt päällä, autotallissa. Talosta on vielä putkarilla jakotukit kytkemättä. Aloitimme tallimme lattian lämmittämisen torstaina kymmenestä asteesta. Siitä aste/per päivä ylöspäin nostaen. Kyllä siellä kohta alkaa lämmintä toivottavasti piisaamaan. Maanantaina tulee Honkoliinilta vielä Vaillantin ilmanvaihtokone!

Hienosti pelittää Vaillant, sekä hyvin toimi Honkoliini professionalin palvelu!

Pääsin tänään vihdoinkin aloittelemaan pesuhuoneen sekä saunan muuraukset. Alkuun meni tovi hahmotellessa sekä pohtiessa. Meillä tulee kaksi kantavaa väliseinää, yksi kevyempi seinä olohuoneeseen sekä saunan ja pesuhuoneen väliin. Muuraan kantavien seinien ensimmäisen kerroksen 200mm harkolla. Loput kerrokset pesuhuoneessa samalla, mutta saunassa 150mm harkolla jolloin saamme näppärästi spu levyt asennettua. Saunan ja ph:n väliseinä tulee 150mm harkolla. Lisäksi pesuhuoneen ja olohuoneen välinen seinä muurataan 150mm harkolla, poislukien hyllyt jotka upotetaan seinään tulee 100mm harkolla. Saunan piippu (schiedel rondo plus) tulee osaksi väliseiniä. Takan piippu tulee takan viereen olohuoneen puolelle. Lisäksi ensimmäinen kerros oli hieman hitaampi tehdä, koska tein samalla aukon kiukaan suuluukulle. Lisäksi valoin kynnyksen jottei kaikki löylyvesi valuisi työhuoneeseen. Kynnykselle saa nostettua vesieristeen. Lisäksi saunaan täytyy muurata 100mm harkolla pieni väliseinä sillä muuten ei riitä etäisyydet lauteisiin.



Saunan suuluukku